Bing is de zoekmachine van Microsoft en ondanks dat Bing nog steeds geen groot aandeel heeft in de zoekmachine strijd (slechts 3%), is het toch de op één na populairste zoekmachine. Toch moet je als ondernemer Bing niet direct afschrijven als het gaat om adverteren.
De zoekmachine wordt steeds meer gebruikt in Microsoft producten zoals voice assistant ‘Cortana’. Daarnaast maken bepaalde publieksgroepen vaker gebruik van Bing dan van Google. Als jouw doelgroep hier toevallig ook tussen zit, is de keuze voor Microsoft Advertising (Ads) meer dan logisch.
Hoe werkt Microsoft Ads?
Adverteren op Bing werkt via Microsoft Ads en het werkt net zoals Google Ads op basis van een veilingsysteem. Als adverteerder ding je dus mee in de race voor een goede positie in de zoekresultaten voor een bepaald zoekwoord. Je uiteindelijke positie wordt bepaald op basis van je bod, de maximale Cost Per Click (CPC) die je hebt ingesteld en de kwaliteitsscore van de advertentie. Is de concurrentie hoog op een bepaald zoekwoord, dan is de kans aanwezig dat je niet altijd (bovenaan) getoond wordt in de zoekresultaten. Wanneer de concurrentie echter klein is, sta je vrijwel altijd bovenaan.
Bij Microsoft Ads is het dan ook belangrijk dat je je advertenties zo goed mogelijk inricht om de kwaliteitsscore omhoog te drijven. Verder kun je met Microsoft Ads op twee manieren betalen: PPC (Pay per Click) of CPM (Cost per Mille). Bij PPC bied je op zoekwoorden en betaal je een maximaal biedingsbedrag als iemand op de advertentie klikt. Bij CPM betaal je per 1.000 vertoningen.
Waarom Microsoft Advertenties?
Er zijn verschillende redenen waarom Microsoft Ads interessant kan zijn. Bijvoorbeeld wanneer de concurrentie op Google Ads te groot is of wanneer blijkt dat je doelgroep veel gebruik maakt van Bing voor het uitvoeren van zoekopdrachten. Voor het adverteren in Bing heb je een Microsoft account nodig om in te loggen in Microsoft Ads.
Om te bepalen of adverteren op Bing voor jou ook interessant is, kun je enkele factoren overwegen. Zo kan het interessant zijn om Microsoft Ads in te zetten als:
- Je Google Ads-klikmarkt vol zit met concurrenten en rendementsdoelstellingen moeilijk te behalen zijn.
- De Google Ads campagne goed loopt, maar merkt dat je aan de top zit.
- Je organisch zoekverkeer uit Bing haalt en deze bezoekers ook conversie opleveren.
De voornaamste reden voor het gebruik van Microsoft Ads is momenteel de lage concurrentie en daarmee lage kosten ten opzichte van Google Ads.
Doelgroep boven de 35 jaar? Dan kan Bing zeker interessant zijn. Met name de leeftijdsgroep 45 – 54 jaar maakt veelvuldig gebruik van Bing als zoekmachine. Daarnaast ligt de doorklikratio (CTR) van Bing Ads maar liefst 45% hoger dan Google Ads. De kans is dus groot dat je een kleiner publiek bereikt via Bing, maar wel publiek dat bijzonder relevant is en bereid is door te klikken.
Wanneer dus blijkt dat jouw doelgroep veel gebruikmaakt van Bing is het verstandig om Microsoft Ads te overwegen als onderdeel van je marketingstrategie. Dit kan sterke resultaten opleveren.
De mogelijkheden van Microsoft Ads
- Microsoft Ads Editor
Microsoft Ads biedt net als Google de mogelijkheid bulk wijzigingen in je account door te voeren. Je kunt op een efficiënte manier veel wijzigingen doorvoeren. Denk aan structuurverandering, toevoegen van veel zoekwoorden en verwerken van vele Ads.
- Microsoft Ads Interface
Microsoft Ads biedt een overzichtelijke web interface. Gewend aan de interface van Google Ads? Dan heb je geluk! Beide interfaces lijken namelijk sterk op elkaar.
- Koppelingen met Google Ads
Microsoft Ads is ook te koppelen aan Google Ads. Zo kan je eenmalig Ads-campagnes importeren, zodat niet alles opnieuw ingesteld hoeft te worden. Je kunt ook geplande synchronisatie instellen zodat Microsoft Ads dagelijks of wekelijks campagnes vanuit Google Ads importeert.
Voordelen Microsoft Ads:
- Minder concurrentie
Veel minder concurrentie dan op Google Ads.
- Lagere kosten
Meer verkeer voor een lager budget.
- Bereik vergroting
Als aanvulling op Google Ads vergroot je je bereik.
- Afbeelding Extensies
Microsoft Ads kunnen worden voorzien van een afbeelding, dit genereert meer zichtbaarheid en bekendheid.
- De advertentie wordt getoond aan mensen die op zoek zijn naar soortgelijke producten/diensten als de producten die jij aanbiedt
Heb je nog vragen rondom Microsoft Ads of wil je aan de slag maar weet je niet waar je moet beginnen? Wij kunnen je hierbij helpen. Wij zijn gespecialiseerd in online marketing en helpen je graag! Neem dus gerust contact met ons op.