Google heeft veel handige diensten en producten die goed van pas komen voor ondernemers en marketeers. Een hele belangrijke tool is Google Analytics. Met Google Analytics kun je bijhouden hoeveel mensen er op jouw website komen, wie dit zijn en waar zij vandaan komen. Omdat je ontzettend veel met Google Analytics kunt bijhouden, zetten wij de belangrijkste meetpunten voor je op een rij:
- Doelgroep
- Acquisitie
- Gedrag
1. Doelgroep
Bij het kopje “overzicht” onder het tabblad “doelgroep” staat eigenlijk de meest nuttige informatie. Hier zie je in één oogopslag hoeveel gebruikers jouw website heeft gehad in de geselecteerde periode, hoeveel paginaweergaven en hoe lang zij op de website waren. Ook kun je in de demografie zien waar deze gebruikers vandaan komen en of zij de website hebben bezocht op een desktop (PC), een mobiel apparaat of een tablet.
Google Analytics is de beste vriend van alle digitale marketeers omdat het de besluitvorming en het succes van elke website dicteert

2. Bouncepercentage
Bij het overzicht staat ook een “bouncepercentage”. Veel mensen denken ‘hoe hoger het percentage hoe beter’, maar het tegendeel is waar. Het bouncepercentage moet juist zo laag mogelijk zijn. Een “bounce” is namelijk een gebruiker die op jouw website komt en deze gelijk weer verlaat. Daar wil je er natuurlijk zo min mogelijk van! Als je dus een bouncepercentage van 75% hebt wil dat zeggen dat 75% van de gebruikers jouw website nauwelijks bekijkt. Dat is erg zonde en daarom is het belangrijk om het bouncepercentage zo laag mogelijk te krijgen.
3. Acquisitie
Tot slot is er nog één belangrijk meetpunt dat goed is om in de gaten te houden, namelijk acquisitie. Bij het overzicht onder het tabblad “acquisitie” kun je goed zien via welke kanalen mensen op jouw website komen. Zo zie je of dit organisch is (door middel van zoeken), via een referentie of bijvoorbeeld via social media. Met deze informatie kun je je marketing afstemmen op verschillende kanalen. Google Analytics is een mooie tool voor iedereen die een website heeft, maar het beheren hiervan vergt nog wel wat tijd.
Heb je hier zelf geen tijd voor of geef je dit liever uit handen? Wij helpen je graag! Neem dus gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.