TikTok is in korte tijd uitgegroeid tot een van de meest populaire social media platforms ter wereld, maar is het de moeite waard om het voor jouw bedrijf te gebruiken? Daar kunnen we kort over zijn; ja!
Sinds de lancering in 2016 heeft TikTok nu meer dan 1 miljard actieve gebruikers per maand. Nu hoor ik je denken; als ik nu begin ben ik dan eigenlijk niet al veel te laat? Zeker niet, veel ondernemers realiseren zich namelijk dat TikTok zó anders is dan andere sociale-mediaplatformen dat ze deze kans niet willen mislopen.
Wat maakt TikTok dan zo anders?
Om antwoord te geven op deze vraag gaan we eerst terug naar de basics. Wat is TikTok eigenlijk? TikTok is een app waarmee gebruikers korte video’s kunnen maken. Oorspronkelijk mochten TikTok video’s 15 seconden duren, maar vanwege de populariteit van de app en de concurrentie van YouTube Shorts is het zelfs uitgerekt naar maximaal 10 minuten per video. Het grote verschil tussen TikTok en bijvoorbeeld een Facebook of een Instagram is dat TikTok zich 100% focust op video’s, waar het bij de andere platformen vooral gaat om het delen van foto’s en/of tekst.
Maar.. op TikTok zie je toch alleen dansvideo’s? 🕺
Toen TikTok in de kinderschoenen stond vond je er inderdaad veel dansvideo’s. Zo is de kans groot dat je broertje, zusje, neefje, nichtje of buurmeisje de danspasjes van Savage Love blind kunnen uitvoeren. Maar die tijd zijn we ondertussen (gelukkig 😂) al lang voorbij. Zo is er tegenwoordig bijna geen enkel groot bedrijf die niet op TikTok zit. Bovendien is er een aparte TikTok Business tak, waar je niet alleen je meest creatieve video’s in elkaar kan zetten, maar ook TikTok advertenties kan inrichten (no worries, hierover vertellen we hieronder meer). Zo wordt het nog gemakkelijker om jouw doelgroep te bereiken!
Tip!💡 Wees uniek! Mensen onthouden juist de leuke, grappige en originele video’s. Wees dus niet te perfectionistisch en laat je vooral van je persoonlijke kant zien.
@ohmarketingreclame Heb jij ons al gezien? 👋🏼 #OH #ohmarketingreclame #marketing #renaultzoe ♬ FEEL THE GROOVE – Queens Road, Fabian Graetz
Creëer meer aandacht met TikTok
De danspasjes hebben we dus achter ons gelaten en zo zijn er al veel bedrijven die mooie successen hebben behaald met TikTok. De reden is niet alleen de creativiteit en authenticiteit die TikTok biedt, maar ook het algoritme speelt hierin een belangrijke rol. De vuistregel hierbij is ‘consistency is 🔑 ‘. Hoe vaker je post (het liefst rond hetzelfde tijdstip), des te eerder je video’s naar voren zullen komen bij je doelgroep.
Daarnaast biedt TikTok jouw bedrijf de kans om je producten of diensten op een compleet andere manier onder de aandacht te brengen. Door de video-gerichte aanpak van de app kan je jouw verhaal namelijk op een originele en authentieke manier vertellen.
Adverteren op TikTok
Adverteren op TikTok is nog relatief nieuw en dit brengt twee grote voordelen met zich mee. De kosten om te adverteren op TikTok zijn namelijk laag én er is minder concurrentie dan bijvoorbeeld op Facebook, Instagram en LinkedIn.
Wil jij starten met TikTok?
Zie je het al voor je dat jouw producten of diensten straks in de tijdlijn van 5 miljoen TikTokkers in Nederland staan? We helpen je graag op weg om een goede basis neer te zetten voor jouw TikTok succes. Hoe we dat doen? Dat vertellen we je graag face-to-face (digitaal is uiteraard ook mogelijk). Stuur gerust een mailtje naar Dirk om een gesprek in te plannen en wie weet gaat jouw volgende video wel viral! 🚀