0546-578888 info@oh-marketing.nl

SEARCH ENGINE ADVERTISING (SEA).

Wanneer je iets zoekt in Google is er een grote kans dat je advertenties bent tegengekomen in de zoekresultaten. Adverteren in zoekmachines zoals Google wordt Search Engine Advertising genoemd, oftewel SEA. Advertenties in Google komen boven de normale zoekresultaten te staan en worden dus ook sneller gezien. Iedereen kan adverteren in Google, maar niet iedereen weet hoe dit moet of doet dit op de juiste manier. Wij weten alles van SEA en helpen je graag verder.

Hoger in google

Hoe werkt SEA?

Advertenties in Google worden geplaatst vanuit het Google Ads platform. De positie van de advertenties wordt onder meer bepaald aan de hand van biedingen. Hoe hoger jouw budget, hoe hoger de advertentie komt te staan. Meestal zijn de eerste paar resultaten van een zoekopdracht advertenties, mits er op de zoekopdracht geadverteerd wordt.

Verschillende soorten SEA.

Om te beginnen met SEA, en dus het adverteren in Google, heb je een Google account nodig. In Google Ads zet je jouw advertenties op; je schrijft de advertentietekst en kiest je doelgroep op basis van bijvoorbeeld leeftijd en locatie. Ook gebruik je een zoekwoordplanner om relevante zoekwoorden te kiezen voor jouw advertentie. Bij het maken van de advertentie heb je keuze tussen een zoekadvertentie en een display advertentie. Welke het beste is voor jouw bedrijf, hangt af van jouw doelen en wensen. Voor webshops zijn Google Shopping advertenties ook een mogelijkheid.

Zoekadvertentie.

De interesse in zoekcampagnes wordt steeds groter. Adverteren via zoekmachines zoals Google wordt Search Engine Advertising genoemd, afgekort SEA. Het gebruiken van een zoekcampagne kan jouw onderneming veel nieuwe website bezoeken opleveren. Klinkt goed toch?

Wat is een zoekcampagne?

Zoals hierboven uitgelegd is een zoekcampagne een advertentie in een zoekmachine. Vaak zijn de eerste drie of vier resultaten in Google advertenties. Bij deze resultaten staat dan ook het woord ‘advertentie’. Bij een advertentie in een zoekcampagne zet je in op zoekwoorden. Deze zoekwoorden zijn relevant voor jouw onderneming en hier doe je ook onderzoek naar. Een zoekwoordcampagne voor Google maak je in Google Ads. Dit is een gratis online programma om betaalde zoekwoordcampagnes mee te maken.

Waarom een zoekcampagne?

Wanneer je iets opzoekt in Google ben je al snel geneigd om één van de eerste resultaten aan te klikken. Deze resultaten zijn vaak geadverteerd, dus die worden ook vaker aangeklikt dan de niet geadverteerde zoekresultaten. SEA zorgt er dus voor dat je meer bezoekers naar jouw website trekt. Dit is zeker handig als je met jouw SEO-campagne niet hoog genoeg in Google staat. Meer bezoekers kan leiden tot meer conversies en dus meer omzet.

Wie kan een zoekcampagne opzetten?

Iedereen met een goed werkende website en een budget kan een succesvolle zoekwoordcampagne opzetten. Google Ads is gratis, het enige wat je nodig hebt is een Google Account en een creditcard of betaalpas die je aan jouw Google Ads account kan koppelen. Nadat je de juiste informatie hebt ingevuld kan je aan de slag met het opzetten van jouw zoekwoordcampagne. Het budget hoeft niet heel groot te zijn, maar dit hangt af van de zoekwoorden waar je op wilt adverteren. Sommige zoekwoorden zijn erg populair en daar moet je dus meer voor betalen om in de resultaten terecht te komen. Dit zijn biedingen, dus hoe meer je biedt hoe meer kans je hebt om bovenaan te komen staan. Daarom is het belangrijk dat je van tevoren goed nadenkt over welke zoekwoorden je wilt gaan gebruiken en wat je budget hiervoor is.

SEO of SEA

GOOGLE DISPLAY CAMPAGNE.

Een Google display campagne is het laten zien van banners op geselecteerde websites en apps binnen het displaynetwerk van Google. Dit is een verzameling van verschillende websites waarop advertenties kunnen worden weergegeven. Zo kun je dus jouw doelgroep bereiken terwijl zij zich op andere websites bevinden.

Wanneer zet je display campagne in?

Omdat je met een display campagne zowel een groot publiek als een specifieke doelgroep kan bereiken, zijn er verschillende redenen om Google display campagnes in te zetten. Is je doel om je naamsbekendheid te vergroten, meer bezoekers naar je website of webshop te trekken of om meer verkopen of leads te genereren? Dan is het inzetten van een display ad een goede keuze. Displays campagnes worden ook veel gebruikt voor remarketing campagnes.

Display campagne strategie

Juist omdat de mogelijkheden van display ads enorm zijn, is een goede strategie onmisbaar. Wie is je doelgroep en waar zijn zij aanwezig? In welke fase van de customer journey bevindt de consument zich? Welke boodschap wil je op welk moment in de customer journey tonen aan je potentiële klant? Allemaal vragen die je vooraf in kaart moet hebben om de juiste boodschap, op het juiste moment aan de juiste persoon te laten zien. Zonder een goede strategie is een display campagne eigenlijk niets anders dan schieten met hagel. Je laat je banners zien op verschillende website zonder echt te weten of je doelgroep zich daar wel bevindt.

GOOGLE SHOPPING.

Vaak als je een product zoekt op Google dan krijg je Google Shopping resultaten. Dit zijn de kleine blokjes bovenaan de zoekresultaten met producten van verschillende websites. Wanneer je een webshop hebt is dit ook voor jou interessant. Daarom vertellen we je er graag meer over.

Wat is Google Shopping?

Met Google Shopping kan je adverteren met je producten tussen relevante zoekopdrachten. Dit kan een onderdeel zijn van je SEA campagne, want Google Shopping is een vorm van zoekmachine adverteren. Met Google Shopping maak je gebruik van Google Ads en het Google Merchant Center. Shopping advertenties zijn anders dan reguliere Google Ads zoekadvertenties. Bij de Shopping advertenties zijn ook foto’s, beschrijvingen en prijzen toegevoegd. Een ander verschil is dat Google Shopping niet werkt op basis van zoekwoorden maar met een zogenaamde “product feed”, welke aan jouw website gekoppeld is. Aan de hand van deze product feed, jouw website en jouw advertentiebudget bepaalt Google of jouw producten getoond worden bij een bepaalde zoekopdracht.

Hoe werkt Google Shopping?

Wanneer iemand zoekt op een bepaald product in Google dan doet die persoon dat natuurlijk door middel van zoektermen. Google zoekt dan vervolgens de Google Shopping database door naar relevante producten voor deze zoekopdrachten en toont deze om zo een overzicht te maken van de prijzen van verschillende webwinkels. Door te klikken op een Google Shopping advertentie komt de persoon vervolgens op de website van de webwinkel terecht. De informatie voor jouw product feed komt in de Google database door deze gegevens in te vullen in het Google Merchant Center. Door het Merchant Center te koppelen aan Google Ads kan je een campagne opzetten voor jouw product.