Benieuwd waar jouw kansen liggen? Wij helpen je graag om succesvoller te worden!
$

Gratis proefwebsite

Ben jij benieuwd hoe jouw toekomstige website er uit kan zien. Vraag dan vrijblijvend een proefsite aan!

$

Gratis social media check

Ben jij benieuwd waar jouw social media nu staat en waar de kansen liggen? Vraag dan nu een gratis social media check aan!

$

Gratis SEO quickscan

Ben jij benieuwd waar jouw kansen liggen omtrent zoekmachine optimalisatie? Vraag dan nu een gratis SEO quickscan aan!

$

Vrijblijvend adviesgesprek

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een logo en huisstijl voor jouw bedrijf? Plan vrijblijvend een afspraak in!

Op welk platform zit jouw doelgroep?

Dat we tegenwoordig moeten nadenken over het gebruik van social media voor ons bedrijf, daar ontkomen we niet aan. Maar waar begin je? Hoe pak je het aan? Stap één is het bepalen van welk platform je gaat gebruiken. Hiervoor moet je weten waar jouw doelgroep zich begeeft.

Instagram

Instagram is in de afgelopen jaren onwijs snel gegroeid. In 2021 heeft dit platform maar liefst 830.000 gebruikers in Nederland, veelal bestaande uit mannen en vrouwen tussen 18 en 40 jaar. De meest actieve  gebruikers zijn 15 tot 19 jaar, maar ook de gebruikers tussen 20 en 39 jaar zijn goed vertegenwoordigd. Advertenties over onderwerpen als mode, beauty, lifestyle, reizen, koken, gezondheid en interieur worden veel- vuldig ingezet. Het moge duidelijk zijn dat Instagram een breed  platform is waar jouw (vooral jongere) doelgroep  zich waarschijnlijk bevindt.

Facebook

Facebook is al lange tijd een grote speler onder de socialmedia platformen. Op dit moment zijn in Nederland met name oudere gebruikers (30 jaar en ouder) actief op Facebook. Advertenties op Facebook blijven aantrekkelijk. Sluit dit platform daarom niet meteen uit, maar test of jouw doelgroep op dit platform eerder aanhaakt dan via bijvoorbeeld Instagram.

LinkedIn

Dit is het meest zakelijke platform van alle. Dit is een platform dat steeds meer opkomend is en voor advertenties neemt dit steeds meer toe. De kosten zijn meestal hoger dan bij Instagram of Facebook, maar de conversies zijn daarentegen hoger, omdat je je advertenties specifiek kan inrichten op basis van branches en/of functies. Het platform wordt iets meer door mannen gebruikt, maar bijna gelijk met vrouwelijke gebruikers tussen de 20 en 64 jaar. De advertenties die hier voornamelijk langskomen zijn business-to-business-advertenties in verschillende sectoren, zoals de bouw, marketing en communicatie en zakelijke diensten.

Pinterest

Pinterest is het meest visuele socialmediaplatform. Het is net als YouTube een visuele zoekmachine. Op Pinterest is voornamelijk een vrouwelijke doelgroep te vinden binnen creatieve branches, waaronder hobby, beauty, reizen, mode, lifestyle en kunst, maar ook online marketing.

YouTube

Niet veel ondernemers denken gelijk aan YouTube als ze willen adverteren, maar toch is dit ook een socialmediaplatform waar video’s worden gedeeld en – niet onbelangrijk – het heeft per maand zo’n 2 miljard bezoekers. Op YouTube zit voornamelijk een mannelijke doelgroep (70%) en een relatief kleine vrouwelijke doelgroep (30%). Er komt voornamelijk veel bewegend beeld voorbij rondom o.a. lifestyle en reizen.

Snapchat en TikTok

Voor een jongere doelgroep tussen de 18-24 jaar kunnen deze twee platformen interessant zijn. Op Snapchat kunnen we nu al adverteren. TikTok moeten we nog afwachten, tenzij je hele hoge bedragen wil inzetten.

 

Bronnen:
https://www.coosto.com/nl/blogs/social-media-gebruik-2021-cijfers-statistieken
https://jouwonlinemarketeer.nl/2020/10/14/platform/

Andere blogs en artikelen