0546-578888 info@oh-marketing.nl

Heb jij al een mobiele website?

In een eerder blog vertelden we al over het belang van een responsive website; wat het is en waarom je dit zou moeten hebben. Maar eigenlijk zijn we ondertussen al een stapje verder, van een responsive website naar een mobiele website, of mobile-first website. Wat is dan het verschil? In deze blog vertellen we er alles over.

De omslag van desktop naar mobiel.

Een responsive website is, zoals we eerder al vertelden, een website die op elk scherm bekeken kan worden. Zeker met de huidige online generatie is het van groot belang dat jouw website ook op mobiele telefoons en tablets bekeken kan worden. Er is zelfs een omslag gaande van desktop naar mobiel. Waar een tijdje geleden de meeste mensen nog een desktop (pc of laptop) gebruikten om jouw website te bekijken, gebruikt het merendeel nu een mobiel apparaat. Gemiddeld ligt dat in Nederland zelfs al boven de 60% (niice.nl, 2018). Het is dus nog beter om een website te bouwen die de focus legt op mobiele apparaten, zoals een mobile-first website.

Wat is dat dan, een mobile-first website?

Bij een mobile-first website ligt, zoals de naam al zegt, de focus op mobiele apparaten. Bij responsive websites is de website zo opgebouwd dat deze op alle apparaten geschaald wordt. Meestal wordt zo’n website eerst op een desktop gebouwd en daarna omgezet naar versies voor tablets en smartphones. Bij een mobile-first website is deze volgorde andersom. De website wordt dan eerst gebouwd voor mobiel gebruik en dan aangepast zodat deze ook op tablets en desktops te bekijken is.

Waarom mobile-first en niet responsive?

Er zijn een aantal redenen waarom wij een mobile-first website aanraden. Allereerst indexeert Google de mobiele versie van jouw website als eerst, eerder dan de desktop versie. Wanneer je er dus voor zorgt dat jouw website optimaal is voor mobiele apparaten, zal Google de website ook beter waarderen. Daarnaast is het voordeel van een mobile-first website dat je zeker weet dat de website goed werkt op kleine schermen. Andersom is dit niet altijd het geval. Wanneer een desktop website verkleind wordt voor tablets en smartphones, worden er vaak onderdelen weggelaten, waardoor de website niet meer compleet oogt. Het kan dan handiger zijn om van klein naar groot te werken in plaats van . Daarnaast zorgt een slecht functionerende mobiele website voor een hoger bouncepercentage en minder conversies doordat men de website sneller verlaat. Dan loop je dus een hoop leads mis.

En waar moet je dan op letten bij een mobiele website?

Wanneer je een website op jouw smartphone bekijkt, scroll je anders door een website dan wanneer je deze op een laptop bekijkt. Zo kiezen veel webbouwers er bijvoorbeeld voor om het menu uit te laten klappen via een menuknop in de rechterhoek van het beeld. Daarnaast moet je letten op lengte van teksten, volgorde van teksten en afmetingen van afbeeldingen. Een belangrijke gedachte bij het bouwen van een mobile-first website is dat je de focus verlegt. Het gaat hierbij niet meer per se om het design, maar juist om de content. Op een desktop kun je ten slotte veel meer uitpakken met elementen qua vormgeving. Op een mobiel apparaat heb je hier minder ruimte voor, dus moet je ervoor zorgen dat jouw content perfect is. Kies dus voor kort en krachtig, laat overbodige informatie weg en zorg voor een duidelijke boodschap.

Wil jij ook aan de slag met een mobile-first website? Wij helpen je graag met het ontwerpen, bouwen en creëren ervan. Zo ben jij helemaal klaar voor de mobiele toekomst!

Gerelateerde blogs.

Vond je deze blog interessant? Hieronder vind je gerelateerde blogs! 

Is jouw onderneming klaar voor de feestdagen?

Is jouw onderneming klaar voor de feestdagen?

Is jouw onderneming klaar voor de feestdagen?De laatste drie maanden van het jaar zijn vaak het drukst voor de meeste ondernemingen, met name de retail. Met zoveel verschillende feestdagen is er altijd wel een campagne of actie uit te voeren. Maar soms creëert dat ook...

Lees meer
SEO: ZO WORD JE NUMMER ÉÉN

SEO: ZO WORD JE NUMMER ÉÉN

SEO: Zo word je nummer één. Iedereen wil dat zijn of haar website bovenaan in Google komt te staan, maar dat is niet zo makkelijk als het lijkt en dit gebeurt ook niet zomaar. Door middel van Search Engine Optimalisation (SEO) kan je ervoor zorgen dat jouw website...

Lees meer
SEO: wat je nog meer moet weten

SEO: wat je nog meer moet weten

SEO: Wat je nog meer moet weten.In een eerder blog over SEO vertelden wij over de basis van SEO en waarom dit belangrijk is. In deze blog gaan wij nog een stapje verder en vertellen we je iets meer over belangrijke aandachtspunten bij SEO. Longtail zoekwoorden.In de...

Lees meer